Jordskok, rosenkål og hokkaido

Jordskokke

Er du træt af kartofler – kan de erstattes med jordskokker. Trods deres knoldede udseende samt at de kan være svære at rengøre, er de et sundt alternativ fuld af mineraler, C- og K-vitamin og sukkerstoffet insulin.

Jordskokken stammer fra Nordamerika og har blot været dyrket i Danmark nogle hundrede år. Jordskokken er en robust grønsag, som vokser under jorden og tager ikke skade af vinterens frost og kulde.

Jordskokken kan nydes rå såvel som tilberedt. Brug jordskokker revet i en dejlig salat. Eller bag dem i ovnen med timian, hvidløg og olivenolie som et dejligt efterårsvarmende tilbehør til fx lammekølle.

Sæson: Oktober- april.

Rosenkål

Gem fordommene væk og giv rosenkål en chance. Med den korrekte og nænsomme tilberedelse af rosenkål, kan smagen blive formidabel, og fordommene kan modbevises. Rosenkål er en grønsag spækket med antioxidanter, B-, C- og E-vitamin samt mineraler som kalium og folat.

Rosenkål bliver kaldt en nem grøntsag, da den sås i foråret, og passer sig selv, ind til den høstes, når vinteren sætter ind. Tilberedelsen er som kaldenavnet – nem. Rosenkål kan nydes rå i en salat såvel tilberedt ved en kogetid på kun 3 minutter.

Sæson: November- april.

Hokkaido

Det smukke spisegræskar Hokkaido med fast orangegult kød er en let og mild grøntsag, som egner sig i ovnen og i supper eller til en klassisk græskartærte.

Den farverige grøntsag er opkaldt efter den japanske ø Hokkaido, hvor græskaret oprindeligt groede. Hokkaido er en sund og næringsrig grøntsag, som indeholder store mængder vand og med et lavt kalorieindhold. Desuden af den fuld af betacaroten B-, C-vitamin samt mineraler som folat, calcium, kalium magnesium.
Hokkaido græskaret er det eneste græskar, hvor man kan spise skralden og egner sig perfekt til supper og til at bage i ovnen.

Sæson: August- december.

Få inspiration i din indbakke

 

Tilmeld dig
nyhedsbrevet

Få tips & idéer, gode opskrifter, inspiration og meget mere

Tilmeld